Lienen kuluttanut asfalttia aikoinaan miljoonalla, ellen useammallakin ajokilometrillä ympäri Eurooppaa. Sähköautollakin jonkin verran, mutta eniten dieselillä. Käytännön syistä perheessä on kaksi autoa. Asumme siis haja-asutusalueella, taajamaan matkaa liki 10 km ja töihin 15 ja 35 eli ajoa tulee työpäivisin rapiat 100 km. Kauppamatkojen, harrastusten ja muun ajon myötä keskimäärin viikossa noin 200 km. Ja näin lienee on aika pitkään jatkossakin. Kesällä joskus tuo 15 km taittuu polkupyörällä ja sähköpyörä voisi siinä olla oivallinen kulkupeli – sitten kun matkalla ei ole takapenkki täynnä.

Viimeisimmässä vaihdossa toiseksi tuli täyssähköauto. En laisinkaan tykkää dieselin tuoksusta ja olen tyytyväinen sähköauton ominaisuuksiin. Olen siis asemoitumassa sähköautoilijaksi. Tärkein kriteeri oli, että akun varaus riittää päivittäisiin tarpeisiin, toisena huoltotarpeen väheneminen. Aina kun toinen auto on huollossa, tulee ongelmia. Pohdin nyt, josko toisenkin vaihtaisi sähköiseksi.

Sähkiäisten ja polttisten kädenvääntöä on toisaalta mukava seurata. Varsinkin kun omistaa siis molemmat. Mutta vaihtaisiko toisenkin sähköiseksi. Hybrideissä ei mielestäni ole oikein järkeä. Tuttavalla on, ja hänen kokemuksiin peilaten se on no-go.

Mutta uskaltaako jäädä kokonaan sähkön varaan. Jos joku päivä sähköpiuhassa ei olekaan jännitettä, jää akun lataaminen tekemättä. Kuulemma poljettavalla dynamolla lataaminen ei onnistu ensinkään, aurinkokennoillakin heikosti ja tuulimylly olisi liian kallis. Kun lähipuroon ei saa rakentaa patoa, lienee vakavasti otettavat latausmahdollisuudet vähissä, jos virallisesta verkosta ei energiaa löydy. Generaattoria emme omista, mutta 5 km päässä ratsutilalla sellainen on.

Lienee totta, että Suomessa sähkökatkot ovat harvinaisia ja lyhyitä. On kuitenkin iso joukko skenaarioita, joiden tuloksena sähkön saatavuuteen tulee ongelmia. Silloin sähköä säännöstellään tavalla tai toisella. Siihen on viranomaisilla oikeudet ja keinot olemassa. Ongelma voi olla paikallinen tai melko laaja. Polttoaineita on varastossa, mutta tietenkin niidenkin saatavuuteen voi tulla ongelmia. Siis kahden erilaisen auton mallissa voi varautua laajemmin erilaisiin tilanteisiin.

Kuinka todennäköinen ongelmatilanne olisi? Sitä ei kukaan tiedä, mutta luultavasti ei kovin todennäköinen. Jos sähkönjakelussa on isoja ongelmia, ne kasautuisivat nopeasti. Sähköauton energiansaanti voisi olla yksi pienemmistä ongelmista. Todennäköisesti laajan sähkökatkon aikana ei polttoainepumppu toimit, eikä voi ostoksia maksaa kun maksupääte ei toimi. Ja sitäpaitsi luultavasti on pimeä. Luotan, että viranomaisilla on suunnitelmia valmiina ja meillä laitetaan polttopuuta leivinuuniin. Varautumista on sekin. Onneksi tuossa 5 km päässä on hevostilalla myös työhön sopivia hevosia, että puuta saadaan metsästä…

En kaipaa tähän varsinaisesti vastauksia. Tätä kysymystä on huoltiksen kahviossa käsitelty jo joka kantilta. Oikeaa vastausta ei ole. Jokainen huomioi oman tilanteensa ja tekee sen perusteella päätökset. Meillä diesel vaihtui äsken bensiiniin, mutta ei vielä sähköön.

Tilauksesta pohdiskelua sanoiksi laittoi Martti

Kategoriat: Yleistä