Monissa sähköautojen kotilatausasemissa on ladatun määrän ja ajan mittaus. Myös autosta näkee, paljonko se on ottanut vastaan. Suko (suojakosketin) -mallisiin pistokkeisiin on saatavissa tavarataloista erillisiä kulutusmittareita. Seuraava on kirjoitettu osin huumorimielessä, mutta asia on vakava.

Eräs sähköautoilija löysi kaupasta jatkojohtoon rakennetun mittarin (kuva alla), joka lupasi täyden 16 A maksimikuormituksen ilman aikarajaa. Mittari ilmoittaa myös syntyneen hiilidioksidin määrän! Huom. kirjoitusvirhe pakkauksessa; ”hiilidioksiidi”. Tämä on todella älykäs mittari, koska se pystyy erottelemaan vesivoimalalla ja hiilivoimalla tuotetut sähköt toisistaan. Temppu, johon ei kykene edes suomalainen sähkönjakeluyhtiö. Ilmeisesti laite kertoo myös suoraan sähkön hinnan asetetun tariffin avulla. Laitteeseen liittyy erikseen paristot, jotka lienee ladattava erillisellä laturilla.

Valitettavasti valokuvan ottaja ei huomannut tarkistaa, löytyykö laitteesta CE-merkintä tai tarkastuslaitosten merkintöjä. Tämän ihmelaitteen, GX5ENE, nimellä löytyi vain (ilmeisesti) kiinankielisiä sivustoja. Jotenkin löytyy yhtäläisyyttä YLEn uutisoimaan tapaukseen.

mittari

Siitä vain sähköauto piuhan päähän ja 16A sulakkeesta kaikki irti? Mittarista näkee, paljonko sähköä on liikkunut. Ei, ei todellakaan suositella. Ensinkään ei ulkokäyttöön eikä oikeastaan myöskään 16A virralle, vaikka näin luvataan. Laitteen käytössä on huomioitava, että usein pistorasiat on kytketty 10A:n sulakkeeseen. Vaikka taustalla olisi 16A:n sulake, jatkuva kuormitus täydellä virralla varsinkaan jatkojohtoja käyttämällä ei ole suositeltavaa. Kannattaa konsultoida tarvittaessa asiantuntijaa, esimerkiksi sähköasentajaa, joka voi tarkistaa järjestelmän ja opastaa sen kuormitettavuussa.