piuhassa.fi sivustolta Facebook-ryhmään Sähköautot – Nyt! linkitetty, Kilpailu- ja kuluttajaviraston antaman vastauksen perusteella tehty artikkeli kirvoitti satoja kommentteja.
Aikaperusteisen latauspalvelun kyseenalaisuus juontuu muutamasta asiasta. Tärkein on tämä EU-säännös: ”kaikissa tuotteissa on ilmoitettava myyntihinnan lisäksi myös hinta mittayksikköä kohti (yksikköhinta), esimerkiksi kilohinta, litrahinta tms. Myyntihinnan ja yksikköhinnan on oltava yksiselitteisiä, helposti tunnistettavia ja selkeästi luettavia.”
lähteet:
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/unfair-treatment/unfair-pricing/index_fi.htm
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?qid=1410437777196&uri=CELEX:32005L0029
Suomalaisella kauppiaalla tai Suomen kuluttajaviranomaisilla ei ole mahdollisuutta poiketa tästä säännöstä. Olennaista on kuluttajan oikeus saada tietää ostettavan tuotteen tai palvelun yksikköhinta ja mahdolliset muut maksut ennen ostopäätöstä. Hinta on ilmoitettava sellaisessa muodossa, että kuluttaja voi niitä vertailla erilaisten toimitusten välillä.
Sähköauton lataamisen yhteydessä ostettava tuote on nimenomaan sähköenergia. Tässä ei ole merkitystä sillä, määrääkö aikayksikössä saatavan energian määrän myyjän latausjärjestelmä vai ostajan auton järjestelmä. Tarvittava latausinfra maksetaan energian kokonaishinnassa. On aivan hyvin mahdollista, että nopeampi lataus on kalliimpaa tai hinta on muulla tavalla porrastettu tai hintaa liittyy esimerkiksi aloitusmaksu. Hinta voisi siis vaihdella ostettavan energian määrän tai ominaisuuden mukaan, kunhan se on etukäteen tiedossa.
Olennaista on, että saatavan tuotteen kokonaishinta on kuluttajan arvioitavissa ja määräytymisperusteet tiedossa ennen ostopäätöstä. Jos kysymys on ensisijaisesti sähköenergian myymisestä, tulee kuluttajan tietää ostamansa sähköenergian arvonlisäverollinen hinta (ja muut mahdolliset lisämaksut) ennen ostopäätöstä. Kuluttajan tehtäväksi jää päättää ostaako hän tuotetta tai palvelua ja paljonko.
Jos kysymys olisi pysäköinnin myymisestä, on oltava oikeus käyttää ko. pysäköintipaikkaa ilman latauspalvelua. Silloin sähkövirta olisi tavallaan vapaaehtoisesti vastaanotettava kylkiäinen. Tämä ei kuitenkaan voi olla tulkinta, koska kysymyksessä olisi selkeästi edelleen sähkönmyynti, jos läheisyydessä on selvästi edullisempia pysäköintimahdollisuuksia.
Keskustelussa tilannetta on verrattu mm. seisovaan pöytään, josta asiakas voi syödä vähän tai paljon tai vuokra-autoon, jolla asiakas voi ajaa paljon tai vähän. Nämä tilanteen poikkeavat aikaperusteisesta sähköenergian myynnistä siinä, että tuotteen hinta on asiakkaan tiedossa etukäteen. Seisovan pöydän tapauksessa keskiverto kuluttaja voi arvioida etukäteen mitä on tarjolla ja paljonko syö, sekä tietää tarkan hinnan. Näin hän voi vertailla seisovaa pöytää esimerkiksi ála carte-annokseen. Vastaava tilanne on vuokra-auton kohdalla, kun asiakas tietää oman tarpeensa ja veloituksen, jolloin voi verrata vuokra-autoa esimerkiksi toisen yrityksen vastaavaan palveluun.
Odotellaan mielenkiinnolla virallista ulostuloa asiassa. Tietoa saa jakaa ja linkittää, tekijänoikeuksia kunnioittaen.
piuhassa.fi
PS. Kaikki uudet, tervetuloa postituslistalle! Ottakaa rohkeasti yhteyttä ylläpitoon asiassa kuin asiassa.